Lepsze wyniki odchudzania są z dietą śródziemnomorska niż niskotłuszczową.

Według badań naukowych jedzenie zdrowych tłuszczy obecnych w diecie śródziemnomorskiej prowadzi do większej utraty wagi, niż w porównaniu do diety niskotłuszczowej.

Od ponad 40 lat oficjalne wytyczne dotyczące diety, w tym dla osób z cukrzycą, była dieta z wysoką zawartością węglowodanów i niską ilością tłuszczów. Ale te wytyczne są obecnie kwestionowane, a to nowe badanie wskazuje, że wytyczne te wytworzyły obawy przed dietą śródziemnomorską.

Dieta śródziemnomorska jest znana z wielu korzyści zdrowotnych, takich jak poprawa poziomu glukozy we krwi, co może pomóc osobom chorym na cukrzycę. Nowe badanie, opublikowane w czasopiśmie The Lancet Diabetes and Endocrinology dostarczają więcej dowodów, że tłuszcze z ryb, orzechów i bogatych w fenole olejów roślinnych, które są obecne w daniach śródziemnomorskich są znacznie zdrowsze niż stosowanie diety o niskiej zawartości tłuszczu.

Główny autor badań, dr Ramon Estruch z CIBER OBN Uniwersytetu w Barcelonie, wyjaśnił: „Nasze badania pokazują, że dieta śródziemnomorska, bogata w tłuszcze roślinne, takie jak oliwa z oliwek i orzechów, ma niewielki wpływ na masę ciała lub obwód talii, w porównaniu do osób na diecie mało tłuszczowej.

„Dieta śródziemnomorska ma dobrze znane korzyści dla zdrowia i zawiera zdrowe tłuszcze, takie jak oleje roślinne, ryby i orzechy. Nasze odkrycia oczywiście nie oznaczają, że nieograniczone posiłków zawierających wysokie poziomy niezdrowych tłuszczów, takich jak masło, wędlin, słodzone napoje, desery lub fast-foody są korzystne. ”

 

Długoterminowe badania

Badania długoterminowe przeprowadzono w 11 szpitalach w Hiszpanii w okresie od 200 do 2010 roku. Ogólnie, 7,447 uczestników w wieku 55-80 zostało wybranych do badań, z których wszyscy mieli cukrzycę typu 2 lub wysokie ryzyko wystąpienia problemów sercowo-naczyniowych. Więcej niż 90 procent badanych miało nadwagę lub otyłością, co znacząco zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2.

Uczestnicy zostali losowo przydzieleni do jednej z trzech grup: nieograniczona kalorycznie dieta śródziemnomorska bogata w oliwę z oliwek, nieograniczona kalorycznie dieta śródziemnomorska bogata w orzechy i dieta niskotłuszczowa w której unikano dietetycznego tłuszczu. Wszyscy uczestnicy otrzymali zindywidualizowane porady dietetyczne przez wykwalifikowanych dietetyków i dobrze przestrzegali swojej diety.

Po pięciu latach u osób w grupie diety niskotłuszczowej zmniejszyło się całkowite spożycie tłuszczu od 40% do 37,4%. W tym czasie całkowite spożycie tłuszczu wzrosło nieznacznie w obu grupach diety śródziemnomorskiej. Procent uzyskiwanej energii z węglowodanów i białek zmniejszył się w obu grupach diety śródziemnomorskiej.

Choć badani z wszystkich trzech grup stracili na wadze, to największy spadek masy ciała nastąpił w grupie diety śródziemnomorskiej z oliwą z oliwek. U wszystkich trzy grup można było zaobserwować większy obwód talii, ale te w przypadku grupy diety niskotłuszczowej ten wzrost był największy.

Profesor Dariush Mozaffarian Friedman z Szkoły Żywienia i Polityki na Uniwersytecie Tufts w Bostonie napisał w komentarzu redakcyjnym: „Dietetyczne wytyczne powinny zostać zmienione, aby odpuścić przestarzałe, arbitralne ograniczenia dotyczące całkowitej konsumpcji tłuszczu. Powinno się przestać powtarzać, skoncentrowane na kaloryczności, ostrzeżenia przed zdrowszym pożywieniem, o wyższej zawartości tłuszczu, takie jak orzechy, bogate w fenole oleje roślinne, jogurty, a nawet sery.

„Musimy porzucić mit, że niskotłuszczowe i mało kaloryczne produkty prowadzą do mniejszego przyrostu masy ciała. Tak naprawdę współczesne dowody naukowe wspierają nacisk na spożywanie większej ilości kalorii z owoców, orzechów, warzyw, fasoli, ryb, jogurtów, bogatych w fenole olei roślinnych i minimalnie przetworzonych produktów pełnoziarnistych, oraz mniej kalorii z wysoko przetworzonych produktów bogatych w skrobię, cukier, sól i tłuszcze trans „.

 

Mogą cię zainteresować

Komentarz na temat “Lepsze wyniki odchudzania są z dietą śródziemnomorska niż niskotłuszczową.

Dodaj komentarz